Practical training of students is a part of the educational process and aims to deepen theoretical knowledge and practical skills at practical lessons, seminars, laboratory works, practical internships.
“The internships are mandatory and are designed to combine educational and professional sphere.”
The only viable system of education is the dual, in which theory is harmonizing well and practice.Theory and practice are interrelated, you can practice if you learned and practiced you have a chance to learn.
The practice goals
FRAME OBJECTIVE:
OPERATIONAL OBJECTIVES
Plan of internships
Internship | Semester | Nr. of weeksi | Nr. of hours | Period |
---|---|---|---|---|
Initiation practice | II | 3 | 90 | May - June |
Instruction practice | IV | 3 | 90 | May - June |
Technological practice | VI | 3 | 90 | May - June |
Production Practice | VIII | 8 | 330 | April - June |
Practice stages
According to the Regulation on the practical training of students in specialized secondary education institutions approved by the Decision of the Ministry of Education and Youth nr.441 of 29.03.2006, study plans for students enrolled on the basis of secondary education, provide performing of four internships: 1st year - initiation practice, 2nd year – instruction practice, 3rd year – technological practice, 4th year – production Practice, and study plans for students enrolled in the basis of studies of general secondary and high school two internships: technological practice and production Practice.
PRACTICA DE INIȚIERE
Obţinerea cunoştinţelor şi deprinderilor profesionale primare, pregătirea elevilor pentru studierea conştientă şi aprofundată a disciplinelor fundamentale şi de specialitate se realizează în cadrul practicii de inițiere în specialiate. Practica instructivă se realizează în cabinetele sau laboratoarele colegiului, în dependenţă de specificul specialităţii. Durata practicii este de 3 săptămîni.
PRACTICA DE INSTRUIRE
Obţinerea cunoştinţelor şi deprinderilor profesionale primare, pregătirea elevilor pentru studierea conştientă şi aprofundată a disciplinelor fundamentale şi de specialitate se realizează în cadrul practicii instructive. Practica instructivă se realizează în cabinetele sau laboratoarele colegiului, în dependenţă de specificul specialităţii. Durata practicii este de 2 săptămîni.
PRACTICA TEHNOLOGICĂ
Practica tehnologică are ca scop consolidarea şi aprofundarea cunoştinţelor teoretice acumulate în procesul de studii la disciplinele de specialitate. Elevii de la specialitatea Contabilitate îşi desfăşoară stagiul de practică în cadrul firmei de exerciţiu, elevii de la specialitatea Informatica, în cadrul laboratoarelor colegiului iar elevii de la specialităţile Secretariat și Birotică, Finanțe şi Turism în diferite unităţi economice, organizaţii, instituţii de profil. Durata practicii tehnologice este de 2 săptămîni.
PRACTICA DE PRODUCȚIE
Practica de producție reprezintă etapa finală a procesului educaţional din colegiu. Scopul acestei practici este formarea şi obţinerea de către elevi a primei experienţe profesionale, testarea deprinderilor şi aptitudinelor profesionale ale viitorului specialist pentru o activitate conştientă şi independentă în cîmpul muncii și în final, de a obţine un loc de muncă în domeniul ales. Practica de producţie se organizează în mod obligatoriu la întreprinderi, unităţi economice, în organizaţii, instituţii, asociaţii etc. Durata practicii de producție este de 6 săptămîni pentru elevii înmatriculaţi în baza studiilor gimnaziale și de 8 săptămîni pentru elevii înmatriculaţi în baza studiilor medii de cultură generală şi liceale.
To coordonate the activity of students n the process of carrying out of internships, each class has a practice leader.
Students who have completed a program of internship supoort a colloquium where are appreciated with note by the lead of practice. To grading take account of the report of practice and reference at the base of practice (for those engaged in the practice outside college). Marks for practical training sessions are included in the results of that examination and taken into account in calculating the average student's academic success.
Students who haven't achieved internship programs are not promoted to the next academic year or at graduation exams.