Comunicat al Centrului de Excelenţă în Informatică şi Tehnologii Informaţionale referitor la calomniile difuzate de „activista”
Domnica Cemortan
Reţele de socializare au fost create pentru a facilita comunicarea între persoane care au aceleaşi idealuri, interese profesionale, politice, sociale, preluarea legăturii după ani de despărţire etc. Evident că informaţia amplasată nu este cenzurată, dar aceasta nu însemnă că nu purtăm responsabilitate de informaţia difuzată despre diverse persoane sau instituţii, de calomniile scrise. Sunt denigratoare şi josnice informaţiile despre Centrul de Excelenţă în Informatică şi Tehnologii Informaţionale, profesorii şi directorul instituţiei, difuzate pe Internet de către „activista” Domnica Cemortan.
Informaţiile amplasate de aceasta inundă în falsuri şi calomnii.
Ca să fie clar la toată lumea o să dăm răspunsuri la următoarele întrebări:
- Eleva „apărată” cu atâta înverşunare (în continuare în text, eleva F ) de Domnica Cemortan a fost înmatriculată la studii cu finanţare bugetară sau la studii cu plata contractului ?
- De ce facilităţi se bucură copiii din familii social-vulnerabile ?
- S-au acordat facilităţi elevei F de către instituţie ?
- A prezentat eleva F setul de acte necesar pentru a i se oferi bursă socială sau scutire de plata studiilor pentru semestrul al 4-lea ?
- Ce-i cu suma de 4900 lei vehiculată că ar fi pretinsă de şeful de secţie ?
- Care este vârsta adevărată a elevei F ?
- Are eleva F tată, sau nu ?
- A scris eleva F cerere pentru a i se oferi spaţiu locativ în cămin sau nu ?
- De câte ori eleva F s-a adresat dirigintelui de grupă, şefului de secţie sau directorului pentru a-şi expune problemele cu care se confruntă ?
- Dacă un elev provine dintr-o familie social-vulnerabilă, este obligat să frecventeze lecţiile şi să dovedească o atitudine serioasă faţă de studii ?
- Mai studiază în instituţie elevi din familii social-vulnerabile ?
Referitor la studiile cu finanţare bugetară sau studii cu plata contractului.
Eleva, la care face referinţă Cemortan, prin ordinul nr.0-000 din 00.00.2015 a fost înmatriculată în instituţie la studii prin contract ( cu achitarea taxei de studii ). Tatăl vitreg, Xxxxxxxxxx Yyyyyyy, a încheiat cu instituţia un contract de instruire al elevei, asumându-şi angajamentul de a achita anual taxa de 7000 lei în 2 rate: 2800 lei în I-ul semestru şi 4200 lei în semestrul al II-lea. Pe parcursul anului I de învăţământ taxa de studii a fost achitată integral.
Evident a fost opţiunea familiei, dar au putut opta pentru instruire fără de plată: liceu, învăţământ profesional tehnic secundar sau într-un colegiu cu concurs de admitere mai mic.
Facilităţi pentru copii din familii social-vulnerabile
Copiii din această categorie au următoarele facilităţi:
- Cota de admitere de 15% ( vezi Regulamentul de admitere );
- Burse de studii sau burse sociale (HG Nr.1009 din 01.09.2006);
- Scutire pe un semestru de plata contractului, începând cu anul 2 de studii (HG Nr.125 din 15.02.2001).
Aceste documente sunt publice, pot fi accesate şi de pe site-ul instituţiei prin meniul Instruire\Acte normative.
Indiferent de forma de studii, buget sau contract, elevii care învaţă bine pot obţine burse de categoria 3, 2 şi 1. Începând cu 01.01.2017, bursele au fost majorate corespunzător categoriilor: 480 lei, 525 lei şi 630 lei. Elevilor din anul 4 li se achită bursă majorată cu 20%. Bursa socială este de 350 lei.
Astfel, prin actele normative, Guvernul oferă şanse şi pentru copiii din familii social-vulnerabile, dar datoria lor este de a frecventa orele şi să dea dovadă de cunoştinţe la disciplinile studiate.
Acordarea facilităţilor elevei F
La concursul de admitere a fost înscrisă la categoria de 15%( vezi Regulamentul de admitere ).
În sem. al 2-lea, a.s.2015-2016, prin ordin, a beneficiat de bursă socială.
În sem. al 3-lea, a.s.2016-2017, prin ordin, a beneficiat de reducere a plăţii contractului cu 75 %, ceea ce reprezintă 2100 lei, din 2800 lei. De aceea datoria la contract şi constituie 4900 lei (7000 lei – 2100 lei).
La întrebarea, de ce n-a depus setul de documente pentru scutire şi în sem. al 4-lea, a răspuns, că n-a ştiut. Referitor la documentele pentru bursă socială, a spus că a pierdut actul de divorţ al părinţilor împreună cu alte documente.
Denaturarea datelor adevărate de către Domnica Cemortan
Eleva F a fost înmatriculată şi studiază în bază de contract cu achitarea taxei de studii, dar nu cu finanţare bugetară.
- Elevei F nu i s-a cerut suma de 4900 lei, dar i s-a adus aminte să-şi onoreze obligaţiunile financiare prevăzute în contractul de studii încheiat.
- Eleva F are 17 ani şi aproape jumătate, dar nu 16.
- Eleva F are şi tată ( acesta şi-a părăsit familia şi nici nu achită pensia alimentară).
Referitor la cămin
Elevii instituţii beneficiază de loc în cămin în baza unui Regulament elaborat conform HG Nr.74 din 25.01.2007. Sunt scutiţi de taxa de cazare numai copiii cu statut de orfan, ceilalţi achită o taxă, care reprezintă doar 40% din cheltuielile reale suportate de stat pentru întreţinerea unui elev în cămin.
Pentru a obţine cămin, cel puţin, trebuie să depui o cerere şi un certificat despre componenţa familiei, ceea ce n-a făcut până nu demult eleva F. La întrebarea de ce n-a depus cerere pentru cămin, eleva F a spus că n-a ştiut, că trebuie s-o scrie, deoarece credea că celora din raza de 30 km de or.Chişinău nu li se acordă cămin.
Într-adevăr, din cauza insuficienţei de locuri în căminele instituţiei, la început de an şcolar, printr-o decizie a administraţiei, cererile elevilor care locuiesc în raza de 30 km de or.Chişinău sunt examinate după data de 10 septembrie. Dar comisia, în cazuri similare (ca a elevei F) soluţionează şi mai devreme cereile depuse însoţite de acte confirmative.
De exemplu anul acesta, după ce au fost cazaţi elevii anului I de studii, comisia de repartizare a căminului, pe măsura depunerii cererilor s-a convocat în trei şedinţe, oferind în primul rând cămin, elevilor din familii numeroase.
De curând, eleva F a scris cerere şi i s-a permis să achite lunar căminul. În instituţia noastră taxa lunară pentru cămin este de 248 lei.
Referitor la celelalte întrebări
Provenind dintr-o familie social-vulnerabilă, cu un climat familiar nesănătos, eleva F are un caracter închis, este timidă, nu este deschisă spre comunicare şi, din această cauză, nu s-a adresat cu problemele cu care se confruntă nici colegilor, nici dirigintei şi nici administraţiei.
Regulamentul de organizare a procesului de instruire prevede pentru toţi elevii frecvenţă obligatorie şi note de promovare. În cazul dacă elevul are 40 şi mai mult ore absentate nemotivat sau 60 de ore lipsite motivat, el este pasibil de exmatriculare. În cazul elevilor exmatriculaţi din anul de studii 2, 3 sau 4 au dreptul să se restabilească în instituţie timp de 3 ani. Unii elevi, întrerup studiile pe 1-2 ani, pentru a munci, apoi revin la studii.
Eleva F la moment are 128 de ore absentate, dintre care 90 nemotivate. I-a scăzut interesul pentru carte, dacă în anul I a finisat cu media 7,37 şi 60 de ore absentate (46 ore – nemotivate ), în anul II, semestrul al 3-lea media a fost de 6,78 şi 80 ore absentate (52 ore – nemotivate).
Elevei F i s-a explicat că ajutorul adevărat poate veni din partea instituţiei şi din partea ei personală, în modul următor: printr-o cerere de amânare a datoriei la contract, un angajament de a nu lipsi de la ore, să muncească şi să obţină o medie nu mai mică ca în anul I de studii, să depună la timp actele necesare pentru scutire de contract sau pentru obţinerea bursei sociale.
Instituţia a educat şi educă mai mulţi copii din familii social-vulnerabile, elevi care reuşesc şi s-au afirmat în viaţă. În Centrul de Excelenţă în Informatică şi Tehnologii Informaţionale elevi cu un singur părinte constituie aproximativ 40% din contingentul de elevi. Problema familiilor incomplete, nu este problema instituţiei, este problema întregii societăţi. Cum se descurcă aceşti elevi ? Învaţă bine şi primesc burse, după ore mai fac şi munci necalificate.
Considerăm, că pe „activista” Domnica Cemortan, nu o interesează soarta elevei F, dar scopul ei este de a-şi face publicitate ieftină (a mai făcut-o şi anterior), se vrea în topul bârfelor de pe Facebook. Este cinic şi josnic să-ţi faci publicitate pe problemele unei familii. Fundaţia „Domnica Cemortan” mai bine şi-ar canaliza energia în identificarea sponsorilor, realizarea proiectelor de caritate pentru familii social-vulnerabile, bunăoară cum o face asociaţia „Concordia”, dar n-ar consuma timpul tuturor cu bârfeli şi calomnii la adresa instituţiei noastre şi a Ministerului Educaţiei.
Centrul de Excelenţă în Informatică şi Tehnologii Informaţionale o va ataca în judecată pe Domnica Cemortan pentru falsurile şi calomniile crase la adresa instituţiei, va cere despăgubiri morale, care vor fi utilizate în susţinerea financiară a elevilor ce provin din familii social-vulnerabile.
O rugăm pe Domnica Cemortan să ne expedieze pe e-mail adresa de domiciliu, ca să facilităm procesul de expediere a citaţiei de judecată.
P.S. Situaţia dată corespunde perfect reflecţiilor din eseistica lui Umberto Eco despre Internet.
Administraţia Centrului de Excelenţă
0 Comments